6. 5. 2007

36. Shoda přísudku s podmětem

Přísudek se s podmětem shoduje v osobě, čísle a rodě (motory zaburácely, křídla se zatřpytila, posádka je připravena, místa byla vyhrazena). Je-li podmět v čísle množném, je v přísudku v příčestí minulém a trpném:
  • rodu mužského životného - i (cestující nastoupili)
  • rodu mužského neživotného - y (motory zaburácely)
  • rodu ženského - y (letušky vstoupily)
  • rodu středního - a (křídla se zatřpytila, místa byla obsazena)

Není-li podmět vyjádřen a není-li zřejmý z větné souvislosti, je shoda podle rodu mužského životného (Přišli včas. Hlásili to v rádiu). Časté problémy při překladu činí shoda podmětu v množném čísle středního rodu. Týká se to hlavně jednoho z nejpoužívanějších termínů, a to termínů okno a data. Např.: okna (data) byla nikoli okna (data) byly.

4 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

...ne tak docela. Podle tohoto schématu by jsme museli říkat například "děti se koupala" (děti - střední rod, množné číslo)

Anonymní řekl(a)...

Způsob se našel sám – zamotala se mi hlava, chtěla jsem nabýt rovnováhu použitím hole, tou jsem jen zamávala ve vzduchu, poté jsem si s ní podrazila nohu, touto nohou jsem kopla do krabice a stromek letěl po schodech jak po skluzavce následován mojí prdelí. Dole jsme se oba našl... – já se řehtala jako blbec – stromek nikoli.

Ráda bych věděla, jaké "I" se napíše v příčestí minulém; já chtěla napsat tvrdé, neboť věta minulá hovoří o mně a o stromku - avšak je mi vnucováno měkké - že se nemá přihlížet ke kontextu a oba jsme se našli = my všichni jsme se našli.
Váš názor ?
Děkuji
Wanda

Anonymní řekl(a)...

Potřebovala bych poradit.S kamarádkou se přeme jak napsat:"Lenko,vymysl- na neděli nějaký program." Děkuji za doplnění a hlavně odůvodnění.
renik

aninka řekl(a)...

ehm jakoze enom tak ty prvni co jsi napsal/a ten prvni komentar pro tvou informaci DĚTI - ROD ŽENSKÝ !!!!!!!!!! takze prosimte nedelej rozumi s tvym deti se koupala hmmm :/