31. 3. 2008

Spojka NEBO

Pokusím se dát dohromady pravidla o psaní čárky před spojkou nebo.

1. Pokud se alternativy vzájemně vylučují (vztah neslučitelnosti, poměr vylučovací = anebo), tj. z nabízených možností může platit jen jedna, píše se před spojkou nebo čárka.

Půjdeš, nebo ne?
Chceš kávu, nebo čaj?
Peníze, nebo život!
Pracovat budete buď v mém pokoji, nebo v parku.
Buď budeš pořádně jíst, nebo půjdeš od stolu.
Buď přistoupíš na naše podmínky, nebo se vůbec nedohodneme.

Čárku však nepíšeme, jestliže to, která z nabízených možností může platit, není důležité (výčet možností).

Pošlete e-mail nebo zatelefonujte.
Navštivte mě v sobotu nebo v neděli.
Záznam uložíte klepnutím na tlačítko Uložit nebo stisknutím kláves CTRL+S.


2. Pokud se alternativy vzájemně doplňují, tj. z nabízených alternativ mohou platit všechny, je možné nahradit spojku nebo spojkou a a nepíšeme před ní čárku.

O prázdninách jsem bruslil nebo lyžoval.

3. Pokud se alternativy vzájemně vylučují a zároveň doplňují, tj. může platit jen A, nebo jen B anebo A i B, čárku před spojkou nebo nepíšeme.

Polévku můžeme podle potřeby přisolit nebo připepřit.

5. Když se jedná o opravu (rektifikaci), čárka se před spojkou nebo píše.

Byla to náhoda, nebo spíš veliké štěstí, že jsem vás poznal.

1 komentář:

Karel Kokoška řekl(a)...

Ahoj Borský z kroměříža. z učitelů jsem míval vždicinky trochu strach. no ty mi přijdeš trochu normální asi proto, že jsi moravák....
Víš tady na západě nejsme takový úžasní perlivý křišťálově čistí, ale dokážeme lítat někdy hodně při zemi....
ať se daří. na kroměřížsku jsem v Holešově stávil dva náročné roky na střední policejní...
a tak mám k tomu Vašemu kraji zvláštní vztah...